Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry: Yritystuet korvattava yhteisöveron kevennyksin

JULKAISUVAPAA HETI

Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry: Yritystuet korvattava yhteisöveron kevennyksin

Vuonna 2016 yrityksille maksettiin lähes 900 miljoonan euron verran suoria yritystukia. Näistä suurimmat tuensaajat olivat tuulivoimayhtiöitä ja laivayhtiöitä. Pirkanmaan Kokoomusnuoret pitää tärkeänä, että markkinat ovat reilut ja tasapuoliset ja siksi vaativat yritystukien korvaamista yhteisöveron kevennyksillä.

“Emme pidä reiluna, että suorien yritystukien ja yhteisöveron myötä syntyy voittajia ja häviäjiä julkisen käden ohjauksella”, lausuu Pirkanmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Jens Holm.

Veronmaksajain keskusliiton keräämän tiedon mukaan yhteisöveron kertymä oli vuonna 2016 noin 4,8 miljardin euroa.

“Yhteisöveron kertymä oli vuonna 2016 päälle viisinkertainen suhteessa yrityksille maksettuihin suoriin yritystukiin. Yritystukia poistamalla olisi siis hyvin mahdollista keventää yhteisöverotusta samalla mitalla, jolloin uudistus olisi kustannusneutraali. Tämä tarkoittaisi useamman prosenttiyksikön kevennystä yhteisöveroon”, Holm jatkaa.

“Yhteisöveron keventäminen loisi nykyistä laajemmin hyötyä yritysten keskuuteen ja tehostaisi markkinavoimien dynamiikkaa. Uudistuksen kannustama hintakilpailu, innovointi ja Suomessa yrittämisen kannattavuuden lisääminen ovat kaikki tavoiteltavia päämääriä”, Holm päättää.

Pirkanmaan Kokoomusnuoret vaatii yritystukien laajamittaista vähentämistä ja näiden korvaamista yhteisöveron kevennyksin samalla mitalla.

Allekirjoittanut,

Jens Holm, Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry, puheenjohtaja