Pirkanmaan Kokoomusnuoret: Kannabista ei tule laillistaa

KANNANOTTO

Julkaisuvapaa 10.3.2014

PIRKANMAAN KOKOOMUSNUORET: KANNABISTA EI TULE LAILLISTAA

Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry vastustaa kannabiksen laillistamista Suomessa. Kannabiksen laillistamisella olisi monia haittavaikutuksia yhteiskunnassa. Se kuormittaisi entisestään julkista sektoria, puhumattakaan käyttäjien ja heidän läheistensä kärsimyksistä.

”Kannabiskeskustelussa tehdään se virhe, että sitä verrataan jatkuvasti alkoholiin. Keskustelusta tuntuu unohtuvan se, että kannabiksen polttamisella on myös samat haittavaikutukset kuin tupakoinnilla”, muistuttaa piirihallituksen jäsen Samuel Wiklund. Kannabiksen polttamisesta syntyvä savu sisältää ihmisille vaarallisia kemikaaleja, kuten tervaa, häkää ja karsinogeenejä.

”Kannabiksen ja alkoholin suurin ero on siinä, että alkoholia voidaan myös nauttia ilman päihtymistarkoitusta”, toteaa piirihallituksen jäsen Laura Lehtinen. Kannabiksen laillistaminen olisi viesti käytön hyväksymisestä.

”Alkoholin laillisuudella on pitkä historia takanaan, eikä uusi kieltolaki toimisi edeltäjäänsä paremmin. Kannabiksen laillistamista ei ole mielekästä perustella rinnastamalla sitä alkoholiin”, huomauttaa puheenjohtaja Petri Rajala.

Julkisessa keskustelussa on ehdotettu, että valtio kontrolloisi kannabiksen myyntiä kuluttajille ja keräisi veroja, kuten tällä hetkellä toimitaan alkoholin suhteen. On huomattava, että laillistamisen myötä käyttö ja sen mukanaan tuomat haitat lisääntyisivät.”Ei ole selvää, kattaisiko kannabiksen myynnistä kerättävä vero lisääntyneestä käytöstä aiheutuvat kulut. Onko Suomella varaa laillistaa huume, joka aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä ja vahingoittaa koko yhteiskuntaa?” kysyy piirihallituksen jäsen Nea Lehmussaari.

Kannabiksen käyttäminen madaltaa kynnystä siirtyä kokeilemaan vahvempia huumausaineita. Pirkanmaan Kokoomusnuoret pitää nykyistä huumausainelainsäädäntöä hyvänä. Suomi ei tarvitse useampia ongelmia tuottavia päihteitä kauppojen hyllyille.

Lisätiedot:

Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry