Pirkanmaan Kokoomusnuoret: Nuorten mahdollisuus yksityisautoiluun turvattava

KANNANOTTO

Julkaisuvapaa 18. joulukuuta 2014

PIRKANMAAN KOKOOMUSNUORET: NUORTEN MAHDOLLISUUS YKSITYISAUTOILUUN TURVATTAVA

Kotimaamme on Euroopan unionin harvimmin asuttu valtio, jossa yksityisautoilulla on keskeinen asema liikenteessä nyt ja tulevaisuudessa. Tätä taustaa vasten Pirkanmaan Kokoomusnuoret pitää absurdina, kuinka paljon valtiovalta hankaloittaa kansalaisten perustarpeen toteuttamista — liikkumista paikasta toiseen.

Tällä hetkellä liikenteeseen kohdistuu lukuisia veroja: autoa ostettaessa on maksettava (arvonlisäveron lisäksi) hankintavero. Lisäksi autosta on maksettava vuotuinen ajoneuvovero. Polttoainekin on raskaasti verotettua, sillä valtaosa sen hinnasta muodostuu veroista — arvonlisäveron lisäksi polttoaineverosta. Muuta kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävistä autoista on vielä maksettava vuotuinen käyttövoimavero. Kaiken lisäksi valtio kerää tuloja liikenne- ja autovakuutusmaksujen veroina.

”Ajoneuvon hankintaveron korotukset eivät ole yhtenäkään vuonna tuottaneet haluttua verokertymää”, huomauttaa puheenjohtaja Petri Rajala.

Vielä vanhempiemme sukupolven hankkiessa ajokorttejaan autokoulu oli yksivaiheinen. Nykyään se on muutettu monivaiheiseksi, minkä johdosta Suomessa autokoulussa ajettavan kortin keskihinta on Euroopan korkein. On ilmiselvää, että tämä hullutus yhdistettynä jo ennestään huipputiukkaan verotukseen heikentää erityisesti nuorten mahdollisuuksia yksityisautoiluun. Nuorten lisäksi vallitsevasta politiikasta kärsivät erityisesti pienituloiset. ”Onko tarkoitus rajata yksityisautoilu keski-ikäisille ja pitää nuoret sekä vähäosaiset poissa ratista?” kysyy puheenjohtaja Petri Rajala.

Pirkanmaan Kokoomusnuoret pitää täysin kestämättömänä nykyistä tilannetta, jossa Euroopan unionin väestötiheydeltään alhaisimmassa kotimaassamme on maanosan kallein ajokortti sekä muutoinkin erittäin korkea yksityisautoilun verotus. Tästä idiotismista on päästävä eroon muuttamalla autokoulu takaisin yksivaiheiseksi, poistamalla auton hankintavero asteittain, alentamalla määrätietoisesti muutakin yksityisautoiluun kohdistuvaa verotusta sekä selvittämällä mahdollisuuksia henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin hankkimisen alaikärajan laskemiseen.

Lisätiedot:

Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry