Kokoomusnuorten piiripuheenjohtajat: Markus Vierumäen erottava varapuheenjohtajuudestaan ennen toimikautensa alkua

Kokoomusnuorten piiripuheenjohtajat tuomitsevat Markus Vierumäen kokoomusnuorten aktiivitoimijaan kohdistuneen törkeän uhkailun ja järjestelmällisen kiusaamisen. Tästä syntyneen luottamuspulan takia allekirjoittaneet vaativat Vierumäen välitöntä eroamista Kokoomuksen Nuorten Liiton varapuheenjohtajan tehtävästä kaudelle 2016-2017.

Allekirjottaneiden kanta liittyy tapaukseen, jossa Kokoomusnuorten tulevaksi varapuheenjohtajaksi valittu lahtelainen Markus Vierumäki syyllistyi järjestelmälliseen kiusaamiseen ja uhkailuun piirin aktiivia Merike Mauringia kohtaan syksyn aikana. Mauringin mukaan Vierumäki uhkasi tätä kuntavaaliehdokkuuden eväämisellä Lahden kokoomuksen listoilta, Mauringin toimittua vastoin Vierumäen ohjeita Hämeen kokoomusnuorten piirikokouksessa. Asia tuli kokonaisuudessaan julki Mauringin Facebook-seinällä, jonne hän latasi julkiseksi Vierumäen hänelle lähettämät uhkausviestit. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Keskisuomalainen.

“Vierumäen toiminta on täysin ala-arvoista. Hän on väärinkäyttänyt luottamusasemaansa kokoomusnuorissa sekä Lahden kokoomuksessa. Nämä seikat tekevät tilanteesta erityisen raskauttavan ja kestämättömän.”, linjaa Henri Fröjdholm, Oulun Läänin Kokoomusnuorten puheenjohtaja 2016.

“Mauringin kiusaaminen on kestänyt pidempään ja häntä ollaan uhkailtu jo aikaisemmin. Kiusaamista ei saatu loppumaan toistuvista yrityksistä huolimatta. Ei sellainen käy päinsä, että törkeä ja jatkuva uhkailu annettaisiin anteeksi yhden facebook-pahoittelun myötä. Vierumäen toiminta on vahingoittanut kokoomusnuorten ja Lahden kokoomuksen mainetta. Liittojohdon on näkyvästi puututtava Vierumäen toimintaan”, vaatii Uudenmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Petteri Lohivesi.

Kannanoton allekirjoittaneet puheenjohtajat vaativat Kokoomusnuorten keskuudessa tapahtuvalle kiusaamiselle nollatoleranssia. Allekirjoittaneet näkevät, että Vierumäen on kannettava vastuu teoistaan ja erottava välittömästi varapuheenjohtajuudestaan kaudelle 2016-2017.

Petteri Lohivesi

Uudenmaan Kokoomusnuoret 2015-2016