Kokoomusnuorten piirijärjestöt: Korkeakoulujärjestelmä uudistettava – lukukausimaksut yhdeksi vaihtoehdoksi

Kokoomusnuorten piirijärjestöt: Korkeakoulujärjestelmä uudistettava - lukukausimaksut yhdeksi vaihtoehdoksi

Kokoomusnuorten Parkanossa järjestäytyneet piirijärjestöt toivovat sivistynyttä ja ennakkoluulotonta keskustelua Suomen korkeakoulujärjestelmän tulevaisuudesta ja sen kohtaamista muutoksista. Tämän keskustelun tulee sisältää lukuisia vakavasti tarkasteltavia vaihtoehtoja järjestelmän uudistamiseksi, ja yksi mahdollisista vaihtoehdoista on lukukausimaksujen käyttöönottaminen.

Kansainvälisissä huippuyliopistoissa maailmalla on lukukausimaksut käytössä. Lukukausimaksut muodostavat perustan yliopistojen todelliselle autonomialle. Yleisin ja usein ainoa maksuttoman koulutuksen puolesta käytetty argumentti on ontuva väite siitä, miten lukukausimaksut automaattisesti lisäisivät koulutuksen periytyvyyttä ja yksilöiden eriarvoisuutta. Suomessa koulutus periytyy verrattain vahvasti siitä huolimatta, että koulutuksemme on maksutonta. Maksuttomuus on siis käytännössä vain yhteiskunnan tulonsiirto huonosti koulutetuilta hyväosaisille.

Lukukausimaksuista syntyi tunteikasta keskustelua, kun Helsingin yliopiston professori Hannu Vartiainen ja kansanedustaja Juhana Vartiainen nostivat aihetta esille verkkopalvelu Twitterissä. Professori Vartiaisen mukaan Helsingin yliopiston henkilöstövähennyksistä voitaisiin välttyä kahdentuhannen euron suuruisella lukukausimaksulla. Vasemmisto-opposition riveissä lukukausimaksujen mainitseminen on herättänyt kovaa vastustusta ja tunteikkaita ulostuloja.

“Myös opiskelijajärjestöt käyttäytyvät kuin ammattiliitot ja kieltäytyvät keskustelusta ennen kuin se on edes alkanut. Ei tässä ole kyse siitä, että nykymallisille tutkinnoille läntättäisiin hintalappu, vaan siitä, miten meidän tulee ennakkoluulottomasti uudistaa koulutusjärjestelmäämme”, linjaa Uudenmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Petteri Lohivesi.

“Korkeakoulukenttä tarvitsee huomattavasti enemmän yksityistä pääomaa kehittyäkseen koko Suomen kattavana laadukkaana korkeakouluverkostona, oli toteutustapa sitten lukukausimaksu tai jokin muu yksityisiä varoja kiinnostava vaihtoehto. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat kaukana maailman kärjestä, vaikka Suomessa korkeakoulujen tutkimukseen käytetään maailmassa kolmanneksi eniten varoja. Lähes poikkeuksetta yksityinen pääoma on toimialasta riippumatta kaikkein kustannustehokkainta pääomaa,” huomauttaa Pohjanmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Tommi Mäki.

Petteri Lohivesi                                             Jens Holm

Uudenmaan Kokoomusnuoret ry             Pirkanmaan Kokoomusnuoret ry

Henri Fröjdholm                                           Tommi Mäki

Oulun läänin Kokoomusnuoret ry             Pohjanmaan Kokoomusnuoret ry

Otto Korhonen

Keski-Suomen Kokoomusnuoret ry

Viikonloppuna Parkanossa järjestetylle Porvaristartille kokoontui yli 50 kokoomusnuorten luottamushenkilöä Uudenmaan, Pirkanmaan, Oulun läänin ja Pohjanmaan piirijärjestöistä sekä Hämeenlinnan ja Mikkelin paikallisyhdistyksistä.